Het verkopen van diensten heeft 1 hele grote uitdaging: Snappen potentiële klanten direct wat jij doet? Kunnen ze het duidelijk doorvertellen aan anderen of komt er dan een vaag verhaal? In dit artikel geef ik je verkooptips om ervoor te zorgen dat jouw product of dienst begrepen én onthouden wordt. Zodat je er nieuwe klanten mee krijgt.

Misschien zap je wel eens langs Tell sell. Daar zijn ze echt meester in verkopen. Hoe irritant je het ook vindt, als je moeite hebt met verkopen dan kun je er veel van leren. In dit artikel gaat de Tell Sell les over de naam van je product of dienst.

Hoor je hen wel eens het nieuwste fitness apparaat verkopen? Die heet nooit: “Fitness apparaat 814”. Want wie wil er in hemelsnaam het 814de fitness apparaat van tell sell kopen? Geen mens natuurlijk. Dus tell sell verkoopt de “Wonder Arms” en de “5 minute shaper”. Want welke vrouw wil er nou geen wonder arms? Of in 5 minuutjes per dag in shape zijn?

De naam verkoopt. Door de naam alleen al voel ik heel even dat verlangen naar een killer body. Ze hebben mijn aandacht getrokken én ik weet welk resultaat ze beloven.

En dat is precies de bedoeling. Uiteindelijk koop je nooit een product maar vervul je een verlangen. Een goed product spreekt dat verlangen dan ook direct aan. In de naam zelf, of in de subtitel. En als het verlangen groot is, dan heeft de potentiële klant direct interesse.

Om er achter te komen welk verlangen jouw product vervult bedenk je wat iemand heeft vóórdat zij jouw product koopt, en wat zij heeft nádat zij jouw product met succes heeft toegepast. Wat heeft ze dan? Of hoe voelt zij zich? Wat is er opeens mogelijk? Denk zo concreet mogelijk in situaties die jouw klanten meemaken.

Voorbeeld van een naam die nieuwe klanten trekt

Denk aan een kindercoach in het begeleiden van kinderen met leerproblemen:
De situatie vóór: Een dochter heeft elke avond voordat zij naar school moet buikpijn.
De situatie na: Ze is ontspannen en haalt voldoendes op school. 

Het verlangen van de ouders is niet dat hun kind begeleiding krijgt, of een kindercoach. Ze verlangen naar wat er mogelijk is ná zo’n traject. Dat ze gelukkig en ontspannen is, relaxed naar school gaat. Dat de buikpijn er niet meer is.

Een goede naam is dan bijvoorbeeld “buikpijnvrij naar school”. Dat is veel duidelijker dan “kindercoachingtraject”. Bovendien onthouden mensen dat ze bij buikpijn bij jou moeten zijn.

En jij? Hoe zit het bij jou?

Kom direct in actie

Lezen is leuk maar helpt je niet direct verder. Kom in actie en haal resultaat met dit artikel. Kijk eens kritisch naar de namen van jouw diensten. Zit daar een “… coaching” bij? Of een “90 minuten sessie”? Misschien heb je een “strippenkaart”? Zet de naam dan om in een “Tell Sell” naam. Daar doe je jezelf en je nieuwe klanten een plezier mee.

Weet je niet goed wat de dingen zijn die jouw klanten bezig houden? Ga dat niet zelf verzinnen want dat is onmogelijk. Wat je wél kunt doen is vragen hoe het zit. Zet een enquete uit, ga op forums of Facebookgroepen lezen welke vragen er worden gesteld. Dát is waar je de problemen van je doelgroep vindt: bij je potentiële klanten.

Heb je een naam bedacht en wil je weten wat anderen daar van denken? We kijken graag met je mee in de Sales made easy groep op Facebook. Daar vind je ook interessante tips die je weer verder helpen als je een goede naam hebt gekozen. Zie ik je daar?