Als ik vertel dat verkopen zonder offerte kan dan zie ik veel wenkbrauwen een paar centimeter omhoog schuiven. Oh ja? Dat kan ik me niet voorstellen in mijn vak.

Het is een onderwerp waar veel ondernemers graag meer over willen weten. Daarom vertel ik je in dit artikel wat het zo lastig maakt. Want offertes maken is een behoorlijke klus. Het kost je veel tijd en energie.

Is de offerte klaar en verzonden dan begint het wachten. Je hartslag die een paar kloppingen hoger is dan normaal. Een eeuwigheid lijkt het te duren voordat het antwoord komt. Als het al komt.

Komt er geen reactie, dan vraag je je af wanneer het een goed moment is om te bellen. Of toch maar mailen? Zou het niet te wanhopig zijn als ik nu contact opneem? Daarom werkt offertes maken niet fijn. En er is nog meer…

Je mist een paar belangrijke stappen in het verkoopproces als je werkt met offertes. Die lijk je te doen in je offerte, maar doordat het éénrichtingsverkeer is kun je ze nooit goed doen.

Het is vrijwel onmogelijk om bezwaren weg te nemen in een offerte. Want je weet niet wat de bezwaren van de lezer zijn. En of je teksten wel letter voor letter gelezen worden, zoals jij dat 10 keer doet voordat hij de deur uit gaat.

Bezwaren wegnemen is 1 belangrijke stap bij het verkopen. Het tweede belangrijke onderdeel is goed communiceren. Dat is onmogelijk via een offerte. Je kunt geen verbinding maken. Je komt niet verder dan informeren. Je potentiële klant een aanbod doen waar hij echt op zit te wachten lukt niet. 

Verkopen zonder offerte

Offertes maken is zonde. Van je tijd. Van je energie. Het geeft jou weinig of geen informatie en niet altijd klanten. Dat kan anders. 

Dat je een aanbod doet dat daar naadloos op aansluit. Precies zoals gewenst, door jullie allebei.