Hoe je een over mij pagina schrijft waar je leads mee krijgt

Het best bewaarde geheim van de ‘over mij’ pagina. Dit is waarmee veel ondernemers onbewust klanten laten gaan.

Wist je dat de ‘over mij’ pagina naast de homepagina de meest bekeken pagina is op websites? Bekijk je google analytics, dan zul je zien dat het bij jou ook zo is.

Dat komt omdat mensen graag zien met wie ze zaken doen. Wie er achter die website zit. Daarom vertel je op deze pagina over jezelf. Maar er zijn aantal dingen die OOK op deze pagina moeten staan. Want…

En nu komt het belangrijke punt: de over mij pagina is ook de pagina waarop websites het MEEST VERLATEN worden.

Dan kun je denken dat dat komt omdat die mensen dan gewoon niet zo bij jou passen. Maar in 80% van de gevallen heeft het verlaten een hele andere reden. En die redenen laat je heel simpel verdwijnen waardoor je potentiële klanten niet vertrekken.

Ik geef je een paar voorbeelden die jij kunt aanpassen op jouw ‘over mij’ pagina. En kijk dan na een maand eens of er nog steeds zoveel ‘vertrekkers’ zijn of dat het heel anders is geworden. (spoiler: ik kan je nu alvast vertellen dat het heel anders wordt)

FOUT NR 1: geen call to action

Op 99% van de over mij pagina’s staat alleen een verhaal over mij. Dat lijkt heel logisch. Maar er ontbreekt iets HEEL BELANGRIJKS. Dat verhaal is namelijk geschreven om gelezen te worden door de bezoeker. Zodat als het verhaal aanspreekt, die bezoeker klant bij jou gaat worden. Wat ontbreekt is de ACTIE die de bezoeker moet doen om dan ook klant bij jou te worden. Bijvoorbeeld een knop: lees hier welke coaching programma’s ik aanbied.

Zo’n actie moet je op elke pagina hebben, je moet je bezoekers vertellen wat ze nog meer kunnen doen op jouw site. Gek genoeg zijn we net aapjes, als ergens een mooie knop staat met ‘doe dit’ dan doen we dat. Staat er niets, dan klikken we de site weg en gaan we weer Faceboeken, whatsappen of instragrammen.

FOUT NR 2: niet over je klanten vertellen

Op 99% van de over mij pagina’s staat alleen een verhaal over mij. Dat lijkt heel logisch. Maar er ontbreekt iets HEEL BELANGRIJKS. (dat schreef ik net ook al, maar voor dit punt geldt hetzelfde…) Wat ontbreekt is namelijk het verhaal over jouw klanten.
* Wat beteken jij voor je klanten?
* Welke problemen los jij op?
* Welke resultaten halen jouw klanten?
* Waarom komen klanten bij jou en niet bij iemand anders?
* Waar houden jouw klanten van?

Deze pagina is niet alleen om bezoekers iets te vertellen over jou, maar ook om verbinding te maken met potentiële klanten. Dus laat zien welke waarde jij aan je klanten levert zodat bezoekers gelijk weten of ze zaken met jou moeten doen of niet.

FOUT NR 3: jezelf niet laten zien

Mensen doen graag zaken met mensen. Dus laat een duidelijke foto van jezelf zien. Het liefste een foto waarop je oogcontact zoekt. Je bezoekers willen je namelijk graag even in de ogen kunnen kijken, dus geef ze die mogelijkheid.

FOUT NR 4: een opsomming van feiten geven in plaats van jouw persoonlijke verhaal

Vaak zijn over mij pagina’s niet persoonlijk. Soms is het verhaal geschreven als een ouderwetsch CV.
*Ik doe dit werk al zoveel jaar
*ik heb deze diploma’s van deze scholen
*mijn hobby’s zijn …

Persoonlijke details maken jou wie jij bent, en het zijn de redenen waarom mensen zich verbonden voelen met jou. Dus deel die details.
* Hoe gedraag jij je?
* wat vinden mensen van jou?
* waar houd jij van?
* wat is jouw meest vreemde eigenschap?
* wat is belangrijk voor jou? Waar geloof jij in/sta jij voor?
* wat eet en drink je? (je bent tenslotte wat je eet…)

Er is nog meer, veel meer, maar begin maar eens met deze dingen op jouw over mij pagina te plaatsen.

De tips nog even samengevat:

– vertel heel persoonlijk over hoe jij bent
– vertel over hoe jouw klanten zijn en wat er verandert als ze met jou werken
– zet er een foto op waarbij je de bezoeker aankijkt
– zet er een duidelijke ‘call to action’ op, met andere woorden: geef je bezoeker een knop om op te klikken.