online marketing voor je laten werken
Zichtbaarheid door online marketing, dat is veel makkelijker dan echte gesprekken en je bereik is natuurlijk veel groter…

Maar is dat echt zo? Ik zeg van niet. Je wilt vast weten wat dan wél werkt. En dat vertel ik je in het tweede deel van dit artikel. Eerst leg ik je uit waarom puur online marketing niet werkt als jij persoonlijke diensten wilt verkopen.

Reden nummer 1: online marketing is niet persoonlijk

Online marketing en social media zijn éénrichtingsverkeer. Het is onmogelijk om echt persoonlijke aandacht te geven via online marketing want er zit steeds tijd tussen zenden en ontvangen. En het is vaak vooral kort en oppervlakkig wat gedeeld wordt. Dat is ook logisch, want je zet niet alles zomaar op facebook of instagram.  

Persoonlijke aandacht is in deze tijd zo schaars dat jij daarmee juist het verschil kunt maken. De diensten die jij aanbiedt zijn persoonlijk, dus dan wil iemand die jou inhuurt ook persoonlijk contact voordat zij een dienst bij jou koopt. Zeker als je een dienst wilt verkopen met een hoge prijs. Door aan de oppervlakte te blijven krijg je dus geen klanten.

Reden nummer 2: je mist belangrijke informatie

Je leert je klanten niet écht kennen via online marketing. Daardoor mis jij belangrijke informatie als je alleen maar online marketing doet. Wanneer jij niet exact weet wat er speelt bij jouw potentiële klant dan kun je haar niet raken met je teksten en beelden. Je kunt zelfs het tegenovergestelde bereiken en iemand wegjagen. Meer daarover bij punt 4.

bij online marketing zie je de reacties niet

Reden nummer 3: je ziet de reacties niet

Het niveau waarop jij praat is niet het niveau van je klant. Onduidelijkheid bij de klant kun jij niet zien via online marketing. Als iemand iets van jou leest en het is niet duidelijk, dan klikt of scrollt ze lekker verder naar een ander interessant bericht. Wanneer jij bijvoorbeeld schrijft over hormoon problemen oplossen terwijl je klant vooral graag van haar opvliegers af wil, dan ga je aan een hoop vrouwen ongezien voorbij.

Reden nummer 4: miscommunicatie

Miscommunicatie gebeurt heel makkelijk via online marketing. Hoe vaak heb jij niet meegemaakt dat een opmerking via mail of whatsapp totaal verkeerd gelezen wordt door een vriendin?

Video’s komen dichter bij de werkelijkheid, maar nog steeds kunnen klanten niet ervaren hoe het is om met jou in gesprek te zijn. En misschien ben jij voor de camera niet zo ontspannen als in het echt. Dan zou iemand op jou afknappen door je tekst of beeld terwijl zij in het echt wel graag met jou zou willen werken. Jouw magie en energie doorgeven is heel moeilijk zonder persoonlijk contact.

Reden nummer 5: je kunt niet direct inspringen

Je hoort de bezwaren niet dus je kunt ze niet weerleggen op het juiste moment. Wanneer je potentiële klant ergens over twijfelt dan kun je daar niets aan doen via online marketing. Je krijgt niet de kans om even te vragen waaróm ze nou niet op dat linkje klikt. Het enige wat je kunt doen is nog meer informatie op haar af sturen en hopen dat je niet opdringerig overkomt.

hoe online marketing wel voor je werkt

En dan nu de manier waarop online marketing wél werkt:

Goede marketing begint met gesprekken met potentiële klanten. Met name gesprekken met degene die leuke klanten zijn geworden zijn interessant. Wat vertelt deze persoon jou? Wat waardeert deze persoon in jou? Welk probleem wil deze persoon samen met jou oplossen?

De woorden die gebruikt worden en de vragen die aan jou gesteld worden zijn van belang voor jouw marketing. Gebruik je die informatie in je blogs, e-mails en berichten dan kom je vanzelf in contact met nog meer leuke klanten.  

Je leidt nieuwe klanten dus naar een gesprek met jou via online marketing, en niet naar een aankoop van jouw dienst. Dat is het verschil. Tijdens een gesprek  kunnen jullie samen bepalen of en hoe je haar het beste kunt helpen. Zo hoef je ook niet koud te gaan bellen want daar zit niemand op te wachten.

Via online marketing technieken als funnels en retargeting kun je daarna de kwaliteit van je leads gaan verhogen, zodat je uiteindelijk vooral met de leukste klanten in gesprek bent en jouw sales proces efficiënt voor je werkt.