Het aanbod dat verkopen makkelijk maakt

Toen ik net voor mezelf begon lukte het mij niet om mijn advies per uur te verkopen. Hoe kon dat nou? Ik heb altijd van alles verkocht; Tupperware op thuisparties, groente en fruit in een winkel, woonaccessoires op de markt, IT systemen en IT personeel. Nooit problemen mee gehad, totdat ik MEZELF moest verkopen…

Na een jaar PLOETEREN besloot ik dat ik hulp moest zoeken. Die vond ik in een high end training. Eindelijk snapte ik wat er mis ging. En gelukkig waren de verkooptips heel simpel. Eén van de dingen die ik leerde was dit:

Het probleem was dat ik mijn tijd probeerde te verkopen. Niet mijn product of dienst. Ik verkocht mezelf per uur en ik kon NIET vertellen wat het resultaat was van een uur met mij, want dat was voor iedereen anders. Dat wilde natuurlijk NIEMAND kopen!!

Behalve dit leerde ik nog veel meer mooie dingen over verkoop en high end ondernemen. Maar op dat moment was dat mijn grootste inzicht. Ik had geen kant en klaar aanbod. Ik kon niet vertellen wat mijn klanten voor resultaten haalden en wat mijn waarde was.

En nu zie ik nog steeds veel ondernemers die geen duidelijk aanbod hebben met een helder resultaat. Of een aanbod dat niet aansluit op nieuwe klanten, het raakt ze niet. Ik scherp mijn aanbod regelmatig aan, want ik leer mijn klanten steeds beter kennen. En ik heb ze steeds meer te bieden.

Checklist

Welke eigenschappen heeft een goed aanbod dan? Check dit lijstje met verkooptips voor alles wat je aanbiedt, ook je teksten, weggever en vooral je producten en/of diensten:

  • Het aanbod beschrijft voor welk probleem het een oplossing is
  • Het aanbod beschrijft het resultaat dat je ermee bereikt
  • Het aanbod beschrijft wie ermee geholpen wordt en wie niet
  • Het aanbod beschrijft precies wat je klanten krijgen
  • Het is uit te leggen aan een zesjarige. Het is lastig om iets zo simpel te maken.
  • Het aanbod heeft een vaste prijs. Er kan NOOIT IETS AF. Er kan wel altijd een bonus bij.
  • En als laatste de details over de manier waarop jij werkt.

Dus…

Ga kritisch door jouw aanbod heen. En doe dat vaak! Houd jezelf scherp.