Hoe je nieuwe klanten krijgt zonder je huis uit te hoeven

Wil je in contact komen met potentiële klanten dan zul je 2 dingen moeten hebben. Ten eerste een goede reden om met jou in gesprek te gaan. Ten tweede een grote groep mensen die weet dat er een goede reden is om met jou in gesprek te gaan.

Een goede reden om met jou in gesprek te gaan

Een goede reden om met jou in gesprek te gaan is dat je een waardevol gesprek aanbiedt. Een gesprek waarmee je je potentiële klant dus al verder helpt, ook wanneer ze uiteindelijk geen klant worden.  Dat doe je door tijdens het gesprek waarde te leveren en van te voren al aan te geven wat die waarde is. Bijvoorbeeld door aan te geven wat je potentiële klant moet doen om de resultaten te halen die jouw klanten halen. Als eerste maak je dus duidelijk waarom zo’n gesprek interessant is voor je nieuwe klanten. Welk resultaat bied jij hen in dit gesprek? Lees ook dit artikel wanneer je meer wilt weten over het verkopen met behulp van resultaten.  

Een grote groep mensen bereiken

Zodra je duidelijk kunt maken waarom zo’n gesprek interessant is dan is het belangrijk dat je zo veel mogelijk mensen laat weten dat jij deze gesprekken biedt. In dit artikel geef ik je 10 manieren om dat online te doen, zonder de deur uit te hoeven. Adverteren is ook een optie, maar die benoem ik niet in dit artikel. In het artikel staan ook tips om veelgemaakte fouten te voorkomen.

Let op! Deze acties werken niet als je het 1 keer doet. Maar zet je deze acties consequent in dan zul je gegarandeerd resultaten zien. Kijk wat voor jouw klanten het beste werkt en ga die acties de nadruk geven, dan wordt het steeds makkelijker. Succes!

1: warme contacten

Stuur al je contacten een mail dat je deze gesprekken aanbiedt. Niet allemaal tegelijk. Maar wel elke dag een aantal. Vertel in de mail wanneer zo’n gesprek interessant is en hoe je je kunt aanmelden.

  • denk aan je persoonlijke lijst met email-adressen
  • je contacten op Linkedin
  • je maillijst met potentiële klanten
  • je lijst met huidige of eerdere klanten

2: verzamel email-adressen

Maak een interessant digitaal cadeau waar jouw potentiële klanten mee geholpen worden. Zorg dat ze het gemakkelijk kunnen krijgen in ruil voor hun email-adres. Met het email-adres is het mogelijk om contact te blijven houden en later ook weer het gesprek aan te bieden. Maak het aanmelden en het afmelden makkelijk. Zorg ervoor dat het cadeau snel helpt, kort en krachtig is. Niemand heeft tijd om een eBook van 100 pagina’s te lezen. Bedenk iets waarmee je klant in 2 minuten tijd geholpen is. Andere mogelijkheid voor het verzamelen van email adressen is het weggeven van jouw tijd en aandacht in de vorm van een challenge of online training. 

Stuur de mensen die hun email adres hebben gegeven regelmatig interessante informatie en laat hen ook weten wat jij voor ze kunt betekenen. 

3: call to action op al jouw home pagina’s

Zet een duidelijke call to action op de homepagina van al jouw social media profielen en je website. Verwijs direct naar je gesprek of eerst naar iets anders waarin je uiteindelijk ook verwijst naar je gesprek. Zorg ervoor dat direct duidelijk is hoe jij helpt en wat de ander moet doen om jouw hulp te krijgen.

Maak het zo makkelijk en interessant als mogelijk voor nieuwe klanten om door te klikken naar jouw website en om een gesprek met jou aan te vragen. Hieronder zie je een voorbeeld van een Facebook header. Klik je op de foto dan krijg je de link naar mijn website.

Facebook header om nieuwe klanten te krijgen
Op deze Facebook Header staat een call to action, klik hier. Wanneer in Facebook op de foto wordt geklikt, krijgt de bezoeker een link naar de website te zien in de beschrijving van de foto.

4: Geef interessante informatie over jouw werk

Schrijf een blog. Schiet een video of vlog. Neem een podcast op. Vertel over de oplossing voor een probleem waarvoor klanten bij jou komen en bied daarbij ook jouw gesprek aan. Reageer op forums en in online groepen op Facebook en Linkedin op vragen over jouw vakgebied. Maak duidelijk dat dit je werk is in je antwoord. Via jouw profiel kunnen lezers dan weer op jouw website terechtkomen.

5: Laat het steeds opnieuw zien

Deel heel regelmatig op social media wat je doet en waarom mensen bij jou terecht kunnen. Of verwijs naar de producten die je hebt gemaakt bij stap 4  (1 keer delen zet geen zoden aan de dijk! 5% van je vrienden/volgers ziet jouw berichten dus hetzelfde onderwerp moet je minimaal 20 keer delen zodat iedereen het gezien heeft) Na een paar maanden heb je weer allemaal nieuwe potentiële leads om je heen die het bericht nog niet hebben gezien dus dan deel je het opnieuw.

6: Webinars

Geef webinars over interessante onderwerpen en bied daarin jouw gesprek aan. Het is ook mogelijk om dit samen met iemand te doen die ongeveer dezelfde doelgroep heeft als jij, het liefst met een dienst of product die het jouwe aanvult. Een goed voorbeeld van een samenwerking van bedrijven met dezelfde doelgroep is bijvoorbeeld een dameskleding winkel en een dames schoenenwinkel. Geven zij samen een interessante online workshop dan ontstaat er een win-win-win situatie. Beide winkels bereiken een groter publiek, de klanten van de winkels krijgen dubbel interessante informatie. Niet alleen over kleding of schoenen, maar over allebei tegelijk.

7: Zie het als een dienst

Bied het gesprek aan als een dienst op je website. Misschien heb je een pagina of een overzicht met diensten. Het gesprek is meestal gratis, maar het is wel een dienst die je levert. Dus zet het dus ook tussen je diensten.

8: homepage en over mij pagina

Verwijs naar het gesprek en de reden waarom iemand zich zou moeten aanmelden op de homepagina en de over mij pagina op je website. Deze pagina’s worden namelijk het meest bekeken door mensen waarvan de kans groot is dat het leads worden. Maak het makkelijk om in één keer door te klikken naar jouw aanbod. Dit artikel beschrijft wat er altijd fout gaat op over mij pagina’s.

9: krijg nieuwe klanten met je email handtekening

Zet in je email handtekening een verwijzing naar je pagina over het gesprek of geef een andere goede reden om jouw website te bezoeken. Niet alleen je website noemen, maar echt een reden waarom de lezer die moet bezoeken. Je weet maar nooit wie de mail te zien krijgt en dit kan je zeker nieuwe klanten opleveren.

10: Zorg dat je bekend wordt via andere websites.

Vroeger kwam je als bedrijf in de krant, tegenwoordig zijn online platforms heel interessant. Daar blijven de artikelen van staan en die kunnen steeds opnieuw gevonden worden door google. Bovendien waardeert google jouw website beter als andere websites naar de jouwe verwijzen. Je kunt gastblogs schrijven of meewerken aan een interview over jouw vakgebied. Kijk op de platforms in jouw vakgebied ook die jouw doelgroep bedienen om te zien hoe je erop komt. Laat ook daar die goede reden zien om met jou in gesprek te gaan.

11: Zorg dat je niet vergeten wordt

en dan de actie die heel, heel vaak vergeten wordt. Een reminder sturen! Hoe druk is iedereen tegenwoordig? Hoe vaak vergeet je zelf ergens op te reageren waarbij je later denkt, nou laat ook maar. Het is helemaal niet gek om 1 of 2 keer een reminder te sturen via email. Dat is juist extra service bieden en levert je echt extra leads op! Van de Bijenkorf vind je het ook fijn als ze nóg een keertje laten weten dat de nieuwe collectie er is.  Toch? Niet reageren betekent niet dat je iets niet wilt, het kan ook zijn dat je het nog even hebt uitgesteld of het zelfs helemaal bent vergeten.

En dan… zodra je leads zich hebben aangemeld en de gesprekken zijn gepland, bereid je je voor zodat je alles uit het gesprek haalt. Hoe je je goed voorbereidt op een gesprek heb ik beschreven in mijn e-book. Deze kun je hier lezen.

ebook verkooptips verkooptechnieken virtueel assistente