11 manieren om nieuwe klanten te krijgen zonder je huis uit te hoeven

Wil je dat potentiële klanten online zelf een gesprek bij jou aanvragen dan zul je een goede reden moeten bieden om met jou in gesprek te gaan. Dat doe je door tijdens het gesprek waarde te bieden en van te voren al aan te geven wat die waarde is. Als eerste maak je duidelijk waarom zo’n gesprek interessant is voor je nieuwe klanten. Welk resultaat bied jij hen in dit gesprek?

Zodra je duidelijk kunt maken waarom zo’n gesprek interessant is dan is het belangrijk om zo veel mogelijk mensen te laten weten dat jij deze gesprekken biedt. Hier geef ik je 10 manieren om dat online te doen, zonder de deur uit te hoeven. Adverteren is ook een optie, maar die benoem ik niet in dit artikel.

Let op! Deze acties werken niet als je het 1 keer doet. Maar zet je deze acties consequent in dan zul je de resultaten zien. Kijk wat voor jouw ideale klant het beste werkt en ga die acties de nadruk geven, dan wordt het steeds makkelijker. Succes!

1: warme contacten

Stuur al je contacten een mail dat je deze gesprekken aanbiedt. Niet allemaal tegelijk. Maar wel elke dag een aantal. Vertel in de mail wanneer zo’n gesprek interessant is en hoe je je kunt aanmelden.

  • denk aan je persoonlijke lijst met email-adressen
  • je contacten op Linkedin
  • je maillijst met potentiële klanten
  • je lijst met huidige of eerdere klanten

2: verzamel nieuwe email-adressen

Maak een interessant digitaal cadeau waar jouw klanten mee geholpen worden. Zorg dat ze het gemakkelijk kunnen krijgen in ruil voor hun email-adres. Met het email-adres is het mogelijk om contact te blijven houden en later ook weer het gesprek aan te bieden. Maak het aanmelden en het afmelden makkelijk. Zorg ervoor dat het cadeau snel helpt, kort en krachtig is. Niemand heeft tijd om een eBook van 100 pagina’s te lezen. Bedenk iets waarmee je klant in 2 minuten tijd geholpen is.

Andere mogelijkheid is het weggeven van jouw tijd en aandacht in de vorm van een challenge of online training in ruil voor email-adressen. Tijdens en na de challenge kun je dan ook weer je gesprekken aanbieden.

3: call to action op al jouw home pagina’s

Zet een duidelijke call to action op de homepagina van al jouw social media profielen en je website. Verwijs direct naar je gesprek of eerst naar iets anders waarin je uiteindelijk ook verwijst naar je gesprek. Zorg ervoor dat direct duidelijk is hoe jij helpt en wat de ander moet doen om jouw hulp te krijgen.

Maak het zo makkelijk en interessant als mogelijk voor nieuwe klanten om door te klikken naar jouw website en om een gesprek met jou aan te vragen. Hier zie je een voorbeeld van een Facebook header. Klik je op de foto dan krijg je de link naar mijn website.

goed voorbeeld facebook header om leads te krijgen

4: Geef interessante informatie over jouw werk

Schrijf een blog. Schiet een video of vlog. Neem een podcast op. Vertel over de oplossing van een probleem waarvoor klanten bij jou komen en bied daarbij ook jouw gesprek aan. Reageer op forums en in online groepen op Facebook en Linkedin op vragen over jouw vakgebied. Maak duidelijk dat dit je werk is in je antwoord. Via jouw profiel kunnen lezers dan weer op jouw website terechtkomen.

5: Laat het steeds opnieuw zien

Deel regelmatig op social media wat je doet. Of verwijs naar de producten die je hebt gemaakt bij stap 4  (1 keer delen zet geen zoden aan de dijk! 5% van je vrienden/volgers ziet jouw berichten dus hetzelfde onderwerp moet je minimaal 20 keer delen zodat iedereen het gezien heeft) Na een paar maanden heb je weer allemaal nieuwe potentiële leads om je heen die het bericht nog niet hebben gezien dus dan deel je het opnieuw.

6: Webinars

Geef webinars over interessante onderwerpen en bied daarin jouw gesprek aan. Het is ook mogelijk om dit samen met iemand te doen die ongeveer dezelfde doelgroep heeft als jij.

7: Zie het als een dienst

Bied het gesprek aan als een dienst op je website. Misschien heb je een pagina of een overzicht met diensten. Het gesprek is meestal gratis, maar het is wel een dienst die je levert. Dus zet het dus ook tussen je diensten.

8: homepage en over mij pagina

Verwijs naar het gesprek en de reden waarom iemand zich zou moeten aanmelden op je homepagina en je over mij pagina op je website. Deze pagina’s worden namelijk het meest bekeken door mensen waarvan de kans groot is dat het leads worden. Maak het makkelijk om in één keer door te klikken naar jouw aanbod. Dit artikel beschrijft wat er altijd fout gaat op over mij pagina’s.

9: krijg nieuwe klanten met je email handtekening

Zet in je email handtekening een verwijzing naar je pagina over het gesprek of geef een andere goede reden om jouw website te bezoeken. Niet alleen je website noemen, maar echt een reden waarom de lezer die moet bezoeken. Je weet maar nooit wie de mail te zien krijgt en dit kan je zeker nieuwe klanten opleveren.

10: Zorg dat je bekend wordt via andere websites.

Vroeger kwam je in de krant, tegenwoordig zijn online platforms heel interessant. Daar blijven de artikelen van staan en die kunnen steeds opnieuw gevonden worden door google. Bovendien waardeert google jouw website beter als andere websites naar de jouwe verwijzen. Je kunt gastblogs schrijven of meewerken aan een interview over jouw vakgebied. Kijk op de platforms in jouw vakgebied ook die jouw doelgroep bedienen om te zien hoe je erop komt.

11: Zorg dat je niet vergeten wordt

en dan de actie die heel, heel vaak vergeten wordt. Een reminder sturen! Hoe druk is iedereen tegenwoordig? Hoe vaak vergeet je zelf ergens op te reageren waarbij je later denkt, nou laat ook maar. Het is helemaal niet gek om 1 of 2 keer een reminder te sturen via email. Dat is juist extra service bieden en levert je echt extra leads op! Van de tandarts vind je het ook fijn als hij laat weten dat het weer tijd is voor een controle. En als hij nog een reminder stuurt als je na een paar weken nog steeds geen afspraak hebt gemaakt. Toch? Niet reageren betekent niet dat je iets niet wilt, het kan ook zijn dat je het nog even hebt uitgesteld of het zelfs helemaal bent vergeten.

En dan… zodra je leads zich hebben aangemeld en de gesprekken zijn gepland, bereid je je voor zodat je alles uit het gesprek haalt. En dat is niet alleen wat je denkt.