Zo jaagt Anna nieuwe klanten weg op Facebook

Ze doet enorm haar best om opdrachtgevers te benaderen op Facebook. Anna is voor zichzelf begonnen als virtueel assistente en wil graag nieuwe klanten. Ze reageert direct op elke oproep die bij haar past. Tot nu toe zonder resultaat.

Ze heeft een prachtige profielfoto en een professionele website. Het enige dat fout gaat is dat niemand reageert. Anna ziet een belangrijk punt over het hoofd. Wat dat is ga ik je uitleggen zodat jij het niet meer zult vergeten.

VA gezocht!

Je ziet ze regelmatig voorbij komen op Facebook. Oproepen waarbij een freelancer gezocht wordt. Er staan veel reacties onder van mensen die een bekende taggen en nog meer reacties van mensen die de opdracht graag willen hebben. Anna staat ook vaak tussen die reacties.

nieuwe klanten benaderen

WAT een nieuwe klant zoekt;

Wat Anna over het hoofd ziet is dat het niet gaat om hoe snel zij reageert, of hoe mooi haar website is. Waar het om gaat is wat haar nieuwe klant zoekt. Wanneer iemand een assistente zoekt, dan wil die persoon ontlast worden. Er is hulp nodig want het is te druk of het lukt allemaal niet. Die persoon zit in ieder geval niet op extra werk te wachten.

Stel jij bent zo iemand die hulp zoekt. Je plaatst een oproep. Er reageren meer dan 100 mensen. Wat gaaf! Dat denk je in eerste instantie. Maar dan moet je gaan kiezen. Er zijn zoveel reacties. ‘Hoi, ik ben heel geschikt, kijk maar even op mijn website.’ Er is haast geen doorkomen aan. Je bekijkt de eerste websites en raakt het overzicht al kwijt. Een website kun je niet ‘even’ bekijken. En er waren nog 90 reacties. Het kost je al minstens een dag om alles goed te bekijken. Daar had je helemaal geen rekening mee gehouden…

Dan krijg je een privé berichtje. Een reactie op je oproep van Hanneke. Ze heeft overzichtelijk op een rij gezet waarom zij geschikt is voor de opdracht. Ze heeft ook alvast uitgezocht wat ze in de toekomst zou kunnen doen. Ze heeft ervaring met jouw e-mailsysteem en werkt ook met het CMS dat je gebruikt voor je website. Wat fijn! In de bijlage zit een document waarin ze in een paar regels uitlegt wie ze is en hoe ze werkt met haar klanten, met een duidelijke foto erbij. Ze heeft geen andere klanten die concurrenten zijn maar wel ervaring met jouw doelgroep. BINGO!

Als kers op de taart laat ze weten wanneer ze telefonisch bereikbaar is en wanneer ze de komende dagen kan afspreken voor een gesprek. Dit ene bericht doet alle ‘kijk maar even op mijn website’ en ‘stuur maar een pb-tje als je interesse hebt’ reacties verbleken. Laat maar, je hebt gevonden wie je zocht. Hanneke!

Verwachtingen van nieuwe klanten;

Wanneer je een vraag stelt aan je assistente, dan wil je dat ze het antwoord geeft. Je wilt niet dat ze je vertelt waar je het antwoord kunt vinden. Wanneer je haar vraagt iets te doen, dan wil je niet dat zij jou uitlegt hoe jij het zelf kunt doen. Zo werkt het ook wanneer je een oproep doet. Je wilt een pasklaar antwoord. Je wilt weten wat NU je mogelijkheden zijn. Je wilt aan de slag. Niet met websites lezen, maar met je nieuwe assistente.

Anna slaat de plank volledig mis door te reageren met ‘kijk maar op mijn website’. En velen met haar. En dan is er nog de club van ‘stuur mij maar een pb-tje’. Ze nemen het werk niet uit handen maar geven nieuwe klanten er een klus bij. ‘Kijk zelf maar of ik aan jouw eisen voldoe.’ En dat is precies waar nieuwe klanten NIET op zitten te wachten.

Zoek jij nieuwe opdrachtgevers? Bedenk dan wat ze van jou verwachten en doe dat. Doe alsof je al bij ze in dienst bent en geef ze jouw goud zodat ze er niet naar hoeven te zoeken. Want de ene helft van de mensen is niet goed in zoeken en de andere helft heeft er geen tijd voor…